קידום אתר תדמית וסחר אלקטרוני בגוגל

בנית אתר, אבל הוא לא מופיע בגוגל? קרא כאן איך תוכל לשנות את המצב

קידום אתר תדמית וסחר אלקטרוני בגוגל

קידום אתר מסחרי ותדמיתי בגוגל

 
מנוע החיפוש יהיה מאושר אם בכל פעם שגולש מחפש מילה מסוימת הוא ימצא את מבוקשו בדף הראשון שמנוע החיפוש מגיש לו.

רלוונטיות...רלוונטיות ועוד פעם...נו טוב נחסוך את זה.

כדי להבטיח רלוונטיות מנוע החיפוש צריך ראשית להתעדכן בכל דפי האינטרנט החדשים (והמחודשים) ואת זה הוא עושה אחת לתקופה מסוימת (בדרך כלל בסביבות ארבעה שבועות). לאחר מכן הוא צריך לדרג את הדפים על פי הרלוונטיות שלהם למילת חיפוש מסוימת וזה נעשה כמובן בזמן אמיתי לאחר שהמחפש קבע את מילות החיפוש שמעניינות אותו.

מכאן שלמנוע החיפוש יש שני מנגנונים עיקריים -

- מנגנון לסריקת הרשת ואחסון המידע אצלו

- מנגנון לדרוג הדפים לפי הרלוונטיות שלהם למילה או הביטוי שהגולש מחפש

איסוף ועדכון דפי אינטרנט
למנועי חיפוש יש שתי דרכים להגיע לדפי אינטרנט:

1. באמצעות מעין גלישה אוטומטית ברשת
2. באמצעות רישום דפים על ידי כותביהם (או כל אחד אחר).

בדרך הראשונה מנוע החיפוש, או יותר נכון העכביש (spider) שלו, גולש פשוטו כמשמעו ברשת וכאשר הוא מגיע לדף מסוים הוא ממשיך ממנו לכל הדפים המקושרים אליו. דף שאינו מקושר לדף אחר לעולם לא יזכה לביקורו של העכביש. גם אם הוא אתר למסחר אלקטרוני.

יום אחד לא הרבה לאחר שאשתי העלתה את האתר שלה לאוויר גילינו שבאתר יש המוני מבקרים. נמלאנו שמחה על ההצלחה הפתאומית לה זכינו. לאחר בדיקה מעמיקה יותר הצטננה מעט ההתלהבות שלנו. התברר שה"מבקרים" היו למעשה העכבישים של גוגל. מאז ידענו שאנחנו צפויים לביקור שלהם אחת ל 28 יום בערך.

העכביש מסייר ברחבי האינטרנט ואוסף כל דף שנקרא בדרכו אל תוך בסיס הנתונים של מנוע החיפוש. הוא יוצא לסיוריו בזמנים קבועים פחות או יותר. כאמור העכביש של גוגל מסייר ברחבי הרשת אחת ל - 28 יום בערך.

הדרך השנייה בה דפי אינטרנט יכולים להיכנס למאגר של מנוע החיפוש היא באמצעות רישום יזום של הדף במנוע החיפוש על ידי יוצר הדף. בכל מנוע חיפוש תמצאו קישור לטפס שבו תוכלו להכניס את פרטי ה URL של הדף שאתם מעוניינים שייכלל במנוע החיפוש.

לפני שאתם מתנפלים על מנועי החיפוש ורושמים את כל הדפים שלכם, או משתמשים באחד השירותים שמציעים לרשום את האתר שלכם בכמה מאות מנועי חיפוש, חשוב שתדעו את העובדות הבאות:

1. מנועי החיפוש אינם מתלהבים מרישום ידני או אוטומטי של הדף שלכם אצלם. הם מעדיפים שהעכביש שלהם יגיע אל הדף שלכם באמצעות קישורים אליו מדפים אחרים. הסיבה לכך היא שכל מנועי החיפוש החשובים מתייחסים לקישורים אל הדף שלכם כמעין הצבעת אמון של הרשת לדף והכרה בחשיבותו. דף המרחף לו בדד ללא חיבור לרשת ושמנוע החיפוש מכיר אותו רק בגלל שבעל הדף רשם אותו אצלו, יחשב חשוד מאוד. לכן לאחר שיצירתם דף חדש באתר, או הקמתם אתר חדש, הקדישו את זמנכם ליצירת קשורים לדף הזה (בין אם פנימיים בתוך האתר שלכם ובין אם - מה שיותר חשוב - חיצוניים מאתרים אחרים) - זה חשוב מאוד לקידום האתר המסחרי ואתר התדמית שלכם.

2. כמעט כל התנועה שתזכו לה ממנועי החיפוש תגיע מממספר מועט מאוד של מנועי חיפוש מובילים ובראשם כמובן גוגל. אין כל משמעות לרישום במאות מנועי חיפוש שיציעו לכם.

3. האתגר האמיתי במנועי החיפוש הוא לא הרישום או עצם ההמצאות באינדקס שלהם אלא ההתברגות במקום גבוה עבור מילות חיפוש שמעניינות אתכם. בכך נעסוק רבות.

אחסון המידע בבסיס הנתונים של מנוע החיפוש

לאחר שהעכביש אוסף את הדפים התוכנה של מנוע החיפוש בונה מהם אינדקס. חישבו על אינדקס של ספר. המילים מסודרות בסדר לקסיקאלי ועבור כל מילה מצוינים דפי הספר שבהם מופיעה המילה הזו. האינדקס של מנועי החיפוש דומה, אלא שבמקום מספר העמוד מופיע ה URL כלומר הכתובת של הדף בחלל הקיברנטי.

כאשר גולש מבצע חיפוש, מנוע החיפוש מחפש באינדקס שלו ולא במרחבי באינטרנט. אם תהיתם כיצד מנוע החיפוש מספק את התוצאות כה מהר עכשיו אתם מבינים. אולי בעקבות המידע הזה עולים לכם כמה רעיונות קרימינאליים...

חישבו על דף אינטרנט שכאשר העכביש הגיע אליו עסק בסוללת ליתיום ויום למחרת עבר לעסוק במין אוראלי. המחפש התמים של מידע על סוללות ליתיום יגיע אל הדף הזה ולמבוכתו (או לשמחתו...) יראה שהוא עוסק בתחום שונה לגמרי.

סיפור זה יכול לתת לכם הסבר חלקי מדוע לעיתים אתם מחפשים מידע על נושא מסוים ומגיעים לדף שעוסק בנושא אחר לחלוטין. עבור מנוע החיפוש העולם קפא לאחר ביקור העכביש.

החלפת נושא האתר היא רק אחת מהשיטות לשטות במנועי החיפוש והיא אינה המתוחכמת שבהן. יש שיטות נוספות. אני רוצה להזהיר אתכם כבר עכשיו - אל תשתמשו בשיטות האלה! הן עשויות לעבוד בטווח הקצר אבל יזיקו לעסקים שלכם בטווח הארוך.

שימו לב לעניין חשוב נוסף. האינדקס מכיל דפי אינטרנט ולא אתרי אינטרנט. למעשה מנועי החיפוש כמעט אינם מכירים במושג "אתר אינטרנט". אני אומר "כמעט" כי יש היום דעה שחלק ממנועי החיפוש (וגוגל כרגיל בראשם) התחילו להתחשב גם באתר כולו בעת בדיקת הרלוונטיות שלו. במילים אחרות הטענה היא שמנועי החיפוש מתעניינים גם בנושא הכללי של האתר. לפי תיאוריה זו דף שעוסק למשל באופני כושר במסגרת אתר מכירות כללי יהיה נחות מדף שעוסק באותו נושא במסגרת אתר בנושא כושר. המסקנה מכך היא שכדי להתברג גבוה במנועי חיפוש יש ליצור אתרים בעלי נושא מוגדר וממוקד.

מנגנון האחזור והדרוג של מנועי החיפוש

כאשר אתם מקישים מילת חיפוש מסוימת מנוע החיפוש פונה לאינדקס שלו ושולף ממנו את כל הדפים בהם מופעה המילה הביטוי או צרוף המילים שבחרתם. עתה על מנוע החיפוש לדרג את הדפים הללו לפי מידת הרלוונטיות שלהם למילות החיפוש שהקשתם.

כאן נקבע גורלכם לשבט או לחסד! אם מנוע החיפוש ידרג אתכם במקום 353 אי שם בדף התוצאות ה-30 רק מטורפים או בני משפחה יגיעו אי פעם לאתר שלכם. נועדתם להישכח ברחבי הרשת.

האתגר העיקרי של השיווק באמצעות מנועי חיפוש הוא אם כן לא עצם ההמצאות באינדקס שלו אלא ההתברגות גבוה בדרוג תוצאות החיפוש למילות החיפוש שמעניינות אתכם. לכן כל אלה שמבטיחים לכם "רישום האתר במנועי חיפוש" אינם מספקים לכם כל שירות משמעותי.

כמה מילים על רלוונטיות:

רלוונטיות היא בעיניו של המחפש.

כדי להדגים עד כמה מלאכתם של מנועי החיפוש קשה בואו נחשוב על הקשת המילים "הפלישה לנורמנדי" האם אנחנו מתעניינים באירוע ההיסטורי ההרואי או בשובר הקופות של סטיבן שפילברג? אגב מעניין שלאחר יציאת הסרט הצליח סטיבן שפילברג לנצח את האירוע ההיסטורי בשדה הקרב של גוגל.

אלגוריתם הדרוג הוא הסוד הכמוס של מנועי החיפוש והוא שמאפשר להם לשרת היטב את המשתמשים שלהם באמצעות הצגת תוצאות חיפוש רלוונטיות. מאות אנשים מנסים לפצח את הסוד הכמוס הזה ולנסות להגיע אל האלגוריתם בכלי הנדסה הפוכה reverse engineering. לידע הזה יש כמובן משמעות כלכלית עצומה!

בכל זאת יש כמה דברים שאנחנו יודעים על הקריטריונים לרלוונטיות של מנועי החיפוש.

ראשית הם מתחלקים לשני סוגים: קריטריונים פנימיים (on page) וקריטריונים חיצוניים (off page)

קריטריונים של הדף: on page

הקריטריונים הפנימיים הם אלה שעוסקים בכמות, מיקום, תדירות ועוד כמה תכונות הקשורות להופעת מילות החיפוש בטקסט הדף.

אם אנחנו מחפשים מידע בנושא "משכנתא" ברור שמנוע החיפוש יציג לנו רק את אותם דפים שהמילה "משכנתא" מופיעה בהם. אבל כאלה יש כמובן עשרות אלפים. כיצד יקבע מנוע החיפוש מי מביניהם רלוונטי יותר למחפש?

מנוע החיפוש יסרוק בעיון את הטקסט של הדף ויבחן היכן וכמה פעמים מופיעה המילה משכנתא בטקסט.

העניין אינו כה פשוט.

המילים שמופיעות במקומות שונים בדף לא נבראו באופן שווה (לפחות לא עבור מנוע החיפוש). מילה שמופיעה בכותרת הדף נחשבת יותר ממילה שמופיעה באיזו פסקה נידחת במרכז הדף. ככלל מילות מפתח שמופיעות בתחילת הדף או בסופו שוות יותר מאלה שמופיעות במרכז הדף (ההנחה שאם אתם כותבים על משכנתא תזכירו את הביטוי "משכנתא" בתחילת הדף כאשר תציגו את הנושא ובסופו כאשר תסכמו).

כפי שאתם יכולים לראות הגישה של מנועי החיפוש היא כזו "אם הייתי כותב מסמך על X, איך הייתי משלב באופן טבעי את המילה X במסמך.

מנועי החיפוש בוחנים גם את הצפיפות של מילות החיפוש בטקסט. אם הופעת מילת המפתח דלילה מדי או אם היא חוזרת לעיתים קרובות מדי מנועי החיפוש קונסים את הדף הזה, כלומר נותנים לו ערך נמוך יותר.

ודאי תשאלו מדוע קונסים דף שבו מילת החיפוש מופיעה פעמים רבות. התשובה היא שזה אחד האמצעים שבו בוני אתרים ניסו לגרום למנועי החיפוש באופן מלאכותי להעדיף את הדף שלהם.

פעם, בימים הטובים של ראשית האינטרנט, אם רצית שהדף שלך יופיע ראשון תחת "אופנה איטלקית" יכולת פשוט לכתוב אופני איטלקית 100 פעם, וכאשר משהו היה מתעניין באופנה של ארץ המגף והפסטה מנוע החיפוש היה מנחית אותו יש על האתר שלך.

הימים הטובים האלה חלפו ללא שוב!

אם אתם מכירים קצת HTML ויצא לכם לקרוא על מנועי חיפוש לפני מספר שנים אתם ודאי זוכרים את פקודות ה META של HTML. כאשר הומצאה שפת HTML אף אחד לא חשב על היישום המסחרי שלהם ולכן חשבו בתמימות שמן הדין שנוכל לאפשר לכותב הדף לתאר באמצעות מילות מפתח את הדף שלו. אכן בימי ראשית הרשת מנועי החיפוש היו מתבוננים במילות המפתח הללו (שנכתבו באזור META KEYWORDS של ההדף) ולפיהן קבעו את מידת הרלוונטיות של האתר. ובכן גבירותיי ורבותי כיום אין כל משמעות למילות המפתח שאתם מציינים. מנועי החיפוש אינם מעיפים אפילו מבט לשם.

תחת הסיכון שאחשב טרחן חסר תקנה אני רוצה להדגיש שוב: מנועי החיפוש מחפשים דפי אינטרנט ולא אתרי אינטרנט. דף בודד באתר שלכם יכול להתברג גבוה בעוד דף אחר ישקע בתהום הנשייה.

קריטריונים חיצוניים off page

לפני שאפרט לגבי הקריטריונים הללו בואו נעשה חזרה קצרה: מנועי החיפוש סורקים את הרשת אחת לתקופה מסוימת ואוספים אליהם (כמעט) כל דף שנקרא בדרכם. הם מפרקים כל דף למילים בודדות ומעדכנים את האינדקס שלהם. כאשר מבקשים ממנוע החיפוש למצוא דפים שעוסקים במילות מפתח מסוימות שולפים באמצעות האינדקס את כל הדפים האלה הם מדרגים לפי הקריטריונים הפנימיים שדיברנו עליהם בסעיף הקודם משולבים עם הקריטריונים החיצוניים.

אחרי החזרה הקצרה אפשר לעבור לקריטריונים החיצוניים. האמת היא שהוספת הקריטריונים האלה הייתה מהפכה בשדה החיפוש - מהפכה שהובלה עלי ידי גוגל והיא אחד הגורמים לפופולאריות העצומה של מנוע החיפוש הזה.

כדי להבין את הצורך בקריטריונים החיצוניים בואו נבצע ניסוי מחשבתי קצר. נניח שפתאום פולט מכשיר הפקס שלנו את האלגוריתם המדויק של גוגל שבאמצעותו הוא קובע את הרלוונטיות של דף על פי מילות המפתח שלו.

זה נראה ממש כמו רישיון להדפיס כסף. כל שיהיה עלינו לעשות הוא לייצר דפי אינטרנט ולפזר בהן מילות חיפוש בדיוק לפי העדפותיו של מנוע החיפוש.

חישבו על בעל אתר עילג והדיוט בנושא עליו הוא כותב, שבאופן מקרי שילב מינון נכון של מילות החיפוש בדף שלו. מנוע החיפוש יציג את הדף הזה בראש רשימת תוצאות החיפוש ויגרום לעצמו מבוכה רבה.

זו בעיה קשה שנפתרה על ידי שני סטודנטים צעירים למתמטיקה - מייסדי גוגל.

כדי להבין את הפתרון של גוגל לבעיה בואו נפליג רגע לתחום אחר - המחקר המדעי. האם הייתם מעלים בדעתכם מצב שמידת הרלוונטיות של מחקר מדעי תיקבע אך ורק לפי פיזור של מילות מפתח במאמר האקדמי? כמובן שלא. לכן בעולם האקדמי המציאו מדד פשוט של חשיבות המאמר - מספר הפעמים שהמאמר צוטט בידי מאמרים אחרים.

יוצרי גוגל הגו רעיון גאוני. בדומה לעולם המדעי, המעריך את חשיבות העבודות לפי מספר הציטוטים, הם קבעו שחשיבותו של דף אינטרנט נקבעת לפי איכות וכמות הקישורים אליו מאתרים אחרים.

גוגל היה מנוע החיפוש הראשון שנתן משקל לקישורים שמצביעים לדף מסוים. הרציונל הוא פשוט: אם מפעילי אתר בוחרים למקם באתר שלהם קישור לאתר אחר, הם קובעים שהאתר הזה איכותי בעיניהם.

ככל שיותר קישורים מובילים לדף מסוים כך הוא נעשה "חשוב" יותר. אבל זו לא כל התמונה. חשיבות האתר לא נקבעת רק לפי כמות הקישורים אלא גם לפי איכותם. קישור מדף חשוב יותר יחשב יותר מקישור מדף חשוב פחות. המדד למידת החשיבות של דף באינטרנט נקרא "פופולאריות קישורים".

האם זה מדד הוגן? לא בהכרח. תראו, נניח שאתם רוצים להציג למבקרים באתר שלכם הרחבה על הנושא שהדף שלכם עוסק בו. סביר שתחפשו בגוגל חומר מתאים. האתרים הראשונים שגוגל יציג יהיו מן הסתם כאלה שהם בעלי פופולאריות קישורים גבוהה. אתם תבחרו אחד מהם ותצרו אליו קישור. אופס. הגדלתם עוד יותר את פופולאריות הקישורים שלו. אתם רואים מה קורה - העשירים (בקישורים) נעשים עשירים יותר. זו מערכת שמניעה את עצמה.

ובכל זאת זו המערכת שהביאה לגוגל את מעמדו כמנוע החיפוש המוביל ברשת.

יש עוד גורם שמשפיע על קידום אתר בנוסף למספר הקישורים וחשיבותם. המילים שהאתר משתמש בהם בקישור אליכם. אם כתבתם דף אינטרנט בנושא "תרופות טבעיות נגד צרבת" אזי קישור שבו מופיעות המילים תרופות נגד צרבת יתרום יותר לפופולאריות הקישורים שלכם מקישור שהמילים האלה אינן מופיעות בו.

שיטת פופולאריות הלינקים שפותחה על ידי גוגל אומצה על ידי כל מנועי החיפוש הקיימים היום.

נסכם. לאחר שהגולש מקיש את מילות החיפוש שלו מנוע החיפוש שולף מהאינדקס את כל הדפים שבהם המילים הללו מופיעות ולאחר מכן נותן לכל דף ציון פנימי המבוסס על המינון והפיזור של מילות החיפוש בדף וציון חיצוני המבוסס על פופולאריות הקישורים. לאחר מכן הוא משקלל את שני הציונים האלה וקובע את הציון הסופי של כל דף. הוא מציג לגולש את הדפים בסדר יורד של ציוני הרלוונטיות שלהם.

מחבר המאמר: ד"ר רוני הורוביץ http://www.internet-marketing.co.il/
קבוצת אתרים פלוס: